wtorek, 15 listopada 2016

Nocna zmiana

Stephen King - sprzedawca śmierci

Autora nie trzeba przedstawiać. Nie znam chyba nikogo, kto nie słyszał tego nazwiska.

"Nocne zmiana" jest zbiorem dwudziestu opowiadań wydanych w 1978 roku. Nie będę wymieniać i opisywać o czym jest każde opowiadanie. Może wymienię, te które zapadły mi w pamięć: 
Dola Jeruzalem, Cmentarna szychta, Magiel, Czarny Lud, Pole walki, Ciężarówki, Gzyms, Kosiarz trawy, Quitters,inc, Wiem,czego Ci potrzeba, Dzieci kukurydzy.

Z opowiadaniami, wiadomo, jest różnie, jedne bardziej się podobają, inne mniej, dlatego ciężko o nich pisać. Nie mniej jednak jest to bardzo dobry zbiór opowiadań. Czyta się dobrze i szybko. Niektóre bardzo działają na psychikę i przerażają. Z czystym sumieniem polecam.
Dla fanów Kinga kolejna pozycja obowiązkowa.

Moja ocena na lubimyczytać.pl to 7/10 (bardzo dobra).

Dlaczego w ogóle przedstawiam ten zbiór opowiadań??

Robert Ziębiński w swej książce"Stephen King. Sprzedawca strachu"  pisze, że uwielbia Kinga, ponieważ on "uosabia sobą cały rynek wydawniczy", że King to "historia wydawniczego rynku w pigułce". Dokładnie tak jest. Jeśli weźmiemy chociażby ten zbiór opowiadań i uświadomimy sobie, ile filmów powstało na jego podstawie.

Ile filmów można wycisnąć z jednego zbioru opowiadań? 

Więc tak :

1. Cmentarna szychta-  film pod tym samym tytułem, rok 1990.
2. Magiel - Maglownica, rok 1995. Maglownica 2 nie ma  z tym nic wspólnego.
3.Czarny Lud - Boogeyman, rok 1982,  Boogeyman krótkometrażowy irlandzki -rok 2010. I  Boogeyman  także krótkometrażowy, tym razem amerykański z roku 2013. Inne Boogeymany nie mają z opowiadaniem nic wspólnego.
4. Szara materiaGrey matter, film krótkometrażowy- 2012 rok, 
5.Ciężarówki - Najpierw było Maksymalne przyspieszenie w roku 1986, a potem Trucks w 1997,
6. Czasem wracająOni czasem wracają,rok 1991
7.Quitters Inc. oraz 8.Gzyms składają się na Oko kota, rok 1985
9. Kosiarz trawy - inspiracja Kosiarza umysłów, który nie ma z opowiadaniem nic wspólnego, rok 1992.
10. Dzieci kukurydzy -pierwsza ekranizacja- nowelka Disciples of the Crow 1983, potem: Dzieci kukurydzy 1984 , Dzieci kukurydzy 2005 , cała seria sequeli nie ma nic wspólnego z opowiadaniem,
11. Nocny przypływ- Night Surf, rok 2014
12.Kobieta na sali - Woman in the room - krótkometrażówka 1983, 
13. Wiem czego Ci potrzeba - nowelka I know what You need 2005.

Nie wiem czy to wszystkie, być może o jakimś zapomniałam. Jeśli tak, to piszcie w komentarzach :)

 Z jednego tomu opowiadań mamy:
 z 20 opowiadań -  16 filmów. Pewnie to jeszcze nie koniec i za kilka/kilkanaście lat jeszcze dopiszemy tytuły do tej listy. 
Tak,  King to historia rynku filmowego w pigułce.

I pamiętajcie, szafę na noc zamykamy.
Co oglądaliście?
Co chcielibyście zobaczyć?
Co polecacie? 


 źródło:
 Filmweb,
Stephen King, sprzedawca śmierci. Robert Ziębiński, Replika 2014.

Do przeczytania,
Panna Nikt.

p.s. 
 

21 komentarzy:

  1. Świetna książka z tego co opisujesz u mnie leże grzecznie i czeka "Zielona Mila" tego autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Zieloną milę" czytałam chyba z 10 lat temu, ale pamiętam, że mi się podobała :)
      pozdrawiam.

      Usuń
  2. Uwielbiam opowiadania Kinga, książka znana i przeczytana :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przeczytałam swego czasu kilka książek Kinga, ale miałam wrażenie, że wszystkie są oparte na bardzo podobnym schemacie. Fakt, szybko się je czyta i są bardzo wciągające, ale w pewnym momencie trochę brakowało mi elementu zaskoczenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie mówię nie, kilka na pewno jest bardzo schematycznych, ale i tak lubię je czytać :)

      Usuń
  4. Jakiś czas temu słyszałam o dzieciach kukurydzy. Słyszałam, że bardzo szybko je się czyta.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo się szybko czyta, bo to niezbyt długi opowiadanie :D

      Usuń
  5. Nie czytałem jeszcze, ale napewno nadrobię :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Zazdroszczę :) Ja niestety nie mam nadmiaru czasu na czytanie...ostatnio gustuję w pozycjach dla dzieci ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znam ten ból, kiedy dziecię podrośnie będzie lepiej :)

      Usuń
  7. Nie czytałam Kinga i nie wiem czy się skuszę ponieważ unikam horrorów, powodem tego jest moja wybujała wyobraźnia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdemu co kto lubi:)
      niektóre książki Kinga nie przerażają, Lśnienie czytałam mając chyba trzynaście lat :D

      Usuń
  8. Autora znam, ale jeszcze żadnej jego książki nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Przyznam szczerze że książek nie czytam to na ten temat się nie wypowiem, ale kilka filmów stąd widziałam. Ale z filmów robionych na podstawie jego książek podobał mi się "Smętarz zwierząt" z 89r. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj tak "Smętarz zwierząt" też mi się podobał, ale jeszcze książi nei czytałam :)

      Usuń
  10. 16 z 12 opowiadań niesamowite! Ja z filmów na podstawie książek Kinga uwielbiam Skazanych na Shawshank i Zieloną milę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. osz, kurczę, pomyliłam się, zaraz poprawiam.
      16 z 20 :D

      Usuń
  11. Kinga bardzo lubię, więc pewnie i po tę pozycję chętnie sięgnę ;)

    Pozdrowionka,
    Smiley
    https://www.facebook.com/SmileyProjectPL/

    OdpowiedzUsuń
  12. Zaszalałaś "maniaczko książek". Ja przestawiłam się na książki z biblioteki i jestem zachwycona. Mogę powybierać, przebierać i wyjść do ludzi, którzy też kochają książki :)

    OdpowiedzUsuń